مضرات نورخورشید بر پوست از جمله مواردی ست که ممکن است افراد از ان بی اطلاع باشند و فکر کنند که نور خورشید برای آن ها تنها فایده دارد. افراد دیگری که از این موارد بی خبر هستند ممکن است بدون رعایت نکات ایمنی به منظور برنزه شدن آفتاب می گیرند. بهتر است یکبار دیگر به صورت خود در اینه نگاهی بیندازید، در صورتی که لک های قهوه ای روی پوست خود مشاهده می کنید بهتر است به این نیز فکر کنید که می تواند علت ایجاد این لک ها نور خورشید باشد. در این مطلب عوارض نور خورشید بر پوست و راه های جلوگیری از آن را برای شما بیان می کنیم.

در مقابل نور خورشید پوستتان در خطر است

در نظر داشته باشید که نور خورشید می تواند به راحتی به پوست شما اسیب بزند. اینکه افزایش سن باعث لک های قهوه ای پوست شما می شود کاملا درست اما این لک ها می توان بر اثر نور خورشید ایجاد شده باشد. نور خورشید دارای اشعه مضر است که می تواند پیری پوست شما را ایجاد کند و حدود 90 درصد تغییراتی که بر روی پوست شما ایجاد می شود بر اثر افتاب ایجاد می شوند.

از آن جایی که ما روزانه در برابر نور خورشید قرار می گیریم نور مضرات نور خورشید بر پوست را مشاهده می کنیم. در ست است که نمی توان تغییرات ناشی از افزایش سن را کنترل کرد اما با رعایت برخی نکات می توان این سیر را کند کرد.

آفتاب به راحتی با عوامل پیری دست به یکی کنند و روند پیری را سرعت می بخشند.

هیچ کس دوست ندارد که بر روی صورتش چین و چروکی باشد از همین رو چروک های زیر چشم، خط اخم، خط خنده و تمامی چروک ها صورت ناخوشایند می باشند. چند دقیقه را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بتوانید پوستی شاداب و جوان را به خود هدیه کنید.

بیشتر بخوانید : پاک سازی پوست در کرج

چگونه می توان پوست را جوان نگه داشت؟

بهتز است بدانید که پوست از سه لایه خارجی یا اپیدرم، درم یا لایه میانی هیپودرم یا همان لایه زیرین تشکیل شده است. درم یا لایه میانی پوست شامل کلاژن، الیاف و یا الاستین می شود که ساختار پوست را حفظ می کند و در واقع این موارد از مهم ترین و کلیدی ترین عوامل برای طراوت و سلامت پوست. یمی از مضرابت نور خورشید بر پوست این اسات که به این ساختار آسیب وارد می کند.

بنابراین جادوی سالم ماندن پوست شما تنها محافظت از ان در برابر اشعه خورشید است.

اشعه های مضر خورشید برای پوست

دی ان ای یا ماده زندگی بخش لایه درم پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید صدمه می بیند. به منظور محافظت از این سلول ها پوست ملانین تولید می کند که نوعی رنگدانه می باشد و از صدمات بیشتری به پوست شما جلوگیری می کند. در نهایت این رنگدانه ها باعث ایجاد پوست قهوه ای می شود.

همانطور که دیدیم برنزه شدن به منظور زیبایی نیست و به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر ایجاد می شود.

عامل اصلی خطر نور خورشید برای پوست چیست؟

اشعه فرابنش که به زمین می خورد دارای دو طول موج UVB , UVA می باشد.

هر چه طول موج یک اشعه بیشتر باشد نفوذ بیشتری دارد اما انرژی آن کمتر است و برعکس هر چه طول موج اشعه کمتر باشد دارای انرژی بیشتر و نفوذ کمتری می باشد.

اشعه یو وی بی دارای انرژی بیشتری ست و با انرژی که دارد سطح پوست را می سوزاند اما با نفوذ کمش نمی تواند به سطح زیرین پوست برسد.

از همین رو عامل اصلی آفتاب سوختگی اشعه فرابنفش با طول موج یو وی بی می باشد.

با توجه به اینکه اشعه UVA دارای طول موج کوتاه تری می باشد باعث سوختگی پوست نمی شود اما به دلیل اینکه به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کند، اصلی ترین عامل پیری پوست شناخته می شود. به الیاف کلاژن در سطح درم پوست آسیب می زن و باعث تولید غیر طبیعی الاستین می گردد. این الاستین غیر طبیعی تولید آنزیم متالو پروتئاز را تولید می کند که می تواند کلاژن اسیب دیده را ترمیم کند. اما به طور معمول بافت کلاژن را تخریب می کند . بازسازی ناقص و غیر صحیح پوست با ایجاد چین و چروک پوست می شود.

زمانی که شما در طول روز در معرض این اشعه قرار می گیرید این عمل بارها و بارها اتفاق می افتد تا جایی که در اثر کمبود کلاژن پوست شما خشک می شود و در نهایت برای شما پوستی چرم و سفت راه به همراه دارد.

به علاوه در تحقیقاتی مشخص شده است که اشعه های غیر فرابنفش نیز در پیری پوست نقش دارند و به همین منظور باید برنامه مراقبت از پوست را جدی گرفت.

به طور کلی لک های پوستی و چین و چروک ها نشان دهنده این است که پوست آسیب دیده است.

مضرات نور خورشید بر پوست در این مقاله مشخص شده است.

آسیب های حاصل از تابش نور خورشید چگونه است؟

آسیب هایی که نور خورشید بر پوست وارد می کند در هر فرد متفاوت می باشد. بنابراین مضرات تابش نور خورشید بر پوست و پیری در اثر این عامل در هر فرد متفاوت عمل می کند. لک های پوستی از معمول ترین صدمات می باشد که در آن لک های قهوه ای بر روی پوست شکل می گیرد. لک های ممکن است رنگی خاکستری و یا قهوه ای تیره داشته باشد و محل ایجاد این لک بیشتر برآمدگی بینی، پیشانی و چانه و لب می باشد.

از دیگر آسیب های تابش آفتاب می توان کراتوز اکتینیک یا کراتوز خورشیدی را نام برد. این مورد از تابش مستقیم خورشید ایجاد می شود و شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

تغییراتی که در بافت پوست ایجاد می شود ایجاد خطوط عمیق را باعث می شود و همچنین سفت و چرمی شدن پوست را به همراه دارد که یک نواختی و صافی پوست را از فرد می گیرد. ممکن است فکر کنید این کک و مک ها در دوران کودکی زیبا و یا بانمک هستند اما در واقع این مورد می تواند به شما هشدار دهد که پوست در معرض خطر تابش آفتاب می باشد.

از دیگر مضرات نور خورشید بر پوست می توان رگ های خونی را نام برد که در اثر تابش آفتاب به لک های قرمز و یا لک هایی رو بینی تبدیل شده است.

استفاده از کرم های ضد آفتاب راه حلی مناسب

کرم ضد آفتاب را می توان به عنوان یک سلاج در برابر تابش نور خورشید دانست. چراکه هم می توانداز سزطان های پوستی جلوگیری کند و هم نین می تواند روند پیری را در پوست های جوان کند کند.

مصرف مرتب ضد آفتاب باعث می شود که پیری را برای مدت طولانی به تاخیر بیندازید. بر اساس گفته محققین بهتر است از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که زینک اکسید و دی اکسید تیتانیوم دارند این موارد می تواند در برابر نور خورشید پوشش بهتری را ایجاد کند. بنابراین SPF مناسب برای ضد آفتاب باید 30 و یا بیشتر از آن باشد.

برخی از افراد بر این باورند که باید از ضد آفتاب تنها در قسمت صورت استفاده نمایند اما باید به یاد داشته باشید که هر قسمتی از بدن که در معرض تابش آفتاب قرار می گیرد باید ضد آفتاب بر روی آن زده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

هشت + یازده =

فهرست