روغن‌ گیاهی از زمان‌های گذشته تا کنون مصارف بسیاری داشته‌اند. این روغن‌ها هرکدام  با خواص خوراکی، دارویی یا در صنعت زیبایی کاربرد بسیار و اثرات معجزه‌آسا داشته و امروزه کمتر کسی می‌تواند ادعا کند هرگز از روغن‌های گیاهی استفاده نکرده یا تاثیر آن‌ها را در مورد خاصی تجربه نکرده است. هدف از جمع‌آوری این مقاله معرفی برخی از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی و تاثیر استفاده از آن‌ها بر حفظ سلامت بدن انسان است.

 

 

 

روغن زیتون

روغن گیاهی زیتون، روغنی طبیعی از میوه‌ی چرب درخت زیتون است. اسید چرب غالب در زیتون را چربی‌های تک‌-اشباع‌نشده می‌سازند که به آن اسید اولئیک گفته می‌شود و بی‌نهایت مقوی و سالم است. اولئیک اسید به کاهش التهاب کمک می‌کند و تأثیرات مثبتی روی ژن‌های مربوط به ایجاد سرطان دارد. چربی‌های تک-اشباع در روغن زیتون فوق‌خام در برابر گرمای زیاد نیز مقاوم هستند، درنتیجه برای پخت‌وپز گزینه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌روند.
روغن زیتون دارای خواص ضدمیکروبی است و در برابر بیماری قلبی از شما محافظت می‌کند. این روغن اعجاب‌انگیز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و  به جلوگیری از سکته مغزی کمک می‌کند.

 

روغن‌ گیاهی زیتون طبیعی‌ترین و بهترین مرطوب‌کننده‌ برای پوست شماست و به دلیل خواص زیادی که برای پوست دارد روغن زیبایی می نامند. روغن زیتون خواص فوق‌العاده‌ای برای مو دارد و امروزه از آن در ساخت بسیاری از شامپوها، روغن‌های حمام، لوسیون‌ها، صابون ها، روغن‌های ماساژ و روغن‌های ناخن و حتی برای درمان بیماری‌های ناخن از روغن زیتون استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از روغن زیتون برای تقویت ریشه‌ی مو استفاده کرد. روغن زیتون حاوی مقادیر بالای ویتامین‌  آ، ای و آنتی‌اکسیدان است که باعث می‌شود که موها نرم و شفاف شوند.

روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل بسیار است، روغن نارگیل برای محافظت از پوست و مو، کاهش وزن، درمان عفونت قارچی، بهبود هضم غذا و بهبود ایمنی بدن در برابر عفونت‌ ها و بیماری‌‌ها بسیار موثر است. مهم‌‌ترین خواص روغن نارگیل در محافظت از پوست و مو است. روغن نارگیل به دلیل خواص شگفت‌انگیزی که دارد، توسط متخصصان پوست بسیار توصیه می‌شود. هزاران سال از روغن گیاهی نارگیل برای جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست استفاده شده است.

 

 

روغن گیاهی نارگیل هم‌ چنین به درمان بسیاری از مشکلات پوستی همانند پسوریازیس، التهاب پوست، اگزما و دیگر موارد کمک می ‌کند. به همین دلیل، روغن نارگیل ترکیب اصلی بسیاری از محصولات بهداشتی مانند صابون‌‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌‌هاست. به علاوه، پیدایش چروک و افتادگی پوست را که معمولاً با بالا رفتن سن پدیدار می‌ شوند، به تاخیر می‌‌اندازد. دلیل این مزیت، خواص شناخته‌شده‌ی آنتی‌اکسیدان آن است.

روغن بادام

روغن‌ گیاهی بادام در دو نوع روغن بادام تلخ و شیرین یافت می‌شود . روغن بادام شیرین کاربردهای زیادی در صنعت آشپزی، داروسازی و آرایشی دارد. در حالی که روغن بادام تلخ اغلب برای استعمال خارجی استفاده شده و مصرف خوراکی آن بسیار خطرناک است.

 

 

روغن‌ گیاهی بادام حاوی ویتامین A، E  و B است که پوست را مرطوب و نرم کرده، از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری و برای تغذیه و پاکسازی پوست مفید است. استفاده‌ی منظم از روغن بادام به دلیل دارا بودن ویتامین E به روشن شدن پوست اطراف چشم و کاهش چین و چروک دور چشم کمک می‌کند. این روغن به عنوان لایه‌بردار طبیعی، ناخالصی‌ها و سلول‌های مرده پوست را از بین برده و جوش‌های سرسیاه را محو می‌کند.
روغن بادام نسبت به سایر روغن‌های گیاهی سبک‌تر با چربی کمتر است و با توجه به ارزان بودن آن، یک جایگزین طبیعی و عالی برای کرم‌های گران‌قیمت محسوب می‌شود. استفاده منظم از روغن بادام برای کاهش کشیدگی پوست یا همان استرچ‌مارک‌ بسیار موثر است. زیرا ماساژ پوست با روغن بادام شیرین باعث افزایش گردش خون و تغذیه‌ی پوست شده و این علائم را کاهش می‌دهد.
روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب است که برای تقویت و سلامت قلب مفید بوده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. مصرف منظم روغن بادام باعث تقویت ایمنی بدن شده و با عفونت‌های رایج بدن مبارزه می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 و پتاسیم موجود در روغن بادام تاثیر خوبی روی حافظه و تقویت سیستم عصبی دارند. روغن بادام دارای پتاسیم فراوان و سدیم ناچیز است که باعث تنظیم و کنترل فشار خون بالا شده و از افزایش سطح کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند.

 

 

روغن کنجد

روغن کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان‌های خفته در بدن شده و موجب جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات و سینه می‌شود. این روغن همچنین به دلیل داشتن ویتامین E موجب شفافیت و لطافت پوست می‌شود. روغن کنجد واقعی قیمت و کیفیت بالایی دارد. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار  بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.
ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد طوری است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

 

 

روغن‌ گیاهی روغن بادام‌زمینی

روغن بادام زمینی یک روغن‌ گیاهی خوراکی شیرین طبیعی و طعم‌دار است. این روغن از فشردن هسته‌های بادام زمینی استخراج می‌شود. علاوه بر استخراج روغن، بادام طمینی به صورت خام و بو داده نیز مصرف، و در آشپزی و قنادی نیز استفاده می‌شود. ماساژ روزانه با روغن بادام زمینی می‌تواند به بدن شما انرژی بدهد و از ناراحتی‌ مفاصل خلاص‌تان کند. مهم‌ترین فایده‌ی این روغن حفظ میزان چربی خون در سطح مناسب و سالم به پیشگیری از بیماری‌ عروق کرونر و حملات قلبی است. این روغن حاوی چربی‌های تک-اشباع‌شده‌ای است که برای پایین آوردن فشار خون مفید هستند. این امر به طور مستقیم به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
روغن بادام‌زمینی به پیشگیری بسیاری از مشکلات معده کمک می‌کند و درمان فوق‌العاده‌ای برای معالجه‌ی اختلالاتی مانند یبوست، مشکلات گوارشی، اسهال و غیره است. بسیاری از لوسیون‌ها و کرم‌ها حاوی روغن بادام زمینی هستند؛ این روغن بخصوص در کرم‌های ضد جوش و محصولات مربوط به حمام یافت می‌شود.

نکته: افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، از خوردن این روغن خودداری کنند

 

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس، بوی فوق‌‌العاده خوبی دارد و دارای خاصیت ضد قارچ، ضد عفونی کننده، ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان است. این روغن در طب سنتی و صنایع بهداشتی و داروسازی کاربرد بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین خواص روغن اسطوخودوس ایجاد احساس آرامش، رفع اضطراب و داشتن خوابی راحت است. ریختن چند قطره روغن گیاهی اسطوخودوس بر روی بالش، برای داشتن خوابی آرام و راحت بسیار موثر است و برای درمان بیخوابی به ویژه مشکلات خواب نوزادان مفید است. کمک به درمان سردرد به ویژه تسکین سردردهای میگرنی از شناخته شده‌ترین خواص روغن اسطوخودوس است.

نکته: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد مصرف روغن اسطوخودوس باید در نظر داشت این است که استفاده از این روغن و استعمال آن به تنهایی مضر است و حتما باید همراه آن روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن نارگیل و بادام استفاده شود. همچنین لازم است قبل از استفاده از این روغن مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پنج × 1 =

فهرست